Hoppa till huvudinnehåll

Vi använder kakor på vår webbsajt. När du använder våra webbtjänster accepterar du också att information om ditt besök lagras i din webbläsare.

Hemma från kompetenshöjande inspirerande pionjärresa

Kooperationens Vagga ger ljus framtid

Handelsanställdas Förbund och KFO anordnade nyligen en resa till Rochdale, Kooperationens vagga. Resan blev verklighet tack vare den gemensamma Kompetensstiftelsen. Sju utvalda pionjärer har nu kommit hem efter en diger och mycket givande kunskapsresa. Här kommer reaktioner och erfarenheter från två av dessa resenärer.

Iris Celiku, Färskansvarig samt Kvalitetsansvarig Coop Konsum Sveafältet, Boden var en av de utvalda pijonjäerna som var med på resan.

Iris Celiku, Coop Konsum Sveafältet.

– Det var min första resa till England – och det var verkligen lyckat. Vi fick en jättebra skolning i hur allt började, hur det fungerar – och hur de gör för att utveckla den kooperativa idén och verksamheten i England.  Jag har jobbat här på Coop sen 2012 och är rätt insatt. Men den här resan med våra föreläsningar och studiebesök gav viktiga insikter, och jag fick in helheten på ett mycket bra sätt. Dessutom till exempel ytterligare förstärkning i hur mycket medlemmarna verkligen betyder för att helheten ska utvecklas.

– Programmet var mycket bra upplagt. Det var späckat, men och vi hade en väldigt skön stämning i hela sällskapet. Det gjorde nog att vi tog till oss ännu mer. ALLT var bra - men det som gjorde mest intryck på mig var nog Rochdale Society, ett muséum som ligger i de i original bevarade butikslokaler där det allra första konsumentkooperativet startades 1844.

Rochdale Pioneers Museum.

– Resan gav mersmak för kooperation. Vi ska nu genomföra en slags workshop här på jobbet, och berätta för alla de anställda om vad vi sett, upplevt och tagit till oss. På det viset når resans kunskaper oss alla – och kan leda till idéer som passar bra just här.  Jag känner en förstärkt motivation och känner verkligen för att gå ”All-in” för att förstärka vår position och relation till medlemmarna.

Bigi Bah, lagret, Coops Terminal Bro, var utvald att delta på resan förklarar mer.

 – Hela resan mycket bra upplagd. Kanske extra plus för föreläsningar på Cooperative College. Vi fick på våra olika delmål lära oss om hur de jobbar, vilka värderingar de har och hur de gör för att behålla och locka till sig fler medlemmar. Intressant eftersom kooperationen i England har så lång och stark historia. De har ju väl uppbyggd kooperativ verksamhet inom till exempel sjukvård, bostäder, dagligvaror förstås – och till och med inom fotbollen. Ett bra besök hade vi även på Unicorn som är en matbutik med 70 medlemmar som hanterar allt. Allt är ekologiskt och 80 procent kommer från lantbrukarna i närområdet – som får rätt betalt och dessutom cirka 5 procent återbäring. Samarbete som alla tjänar på och som ger långsiktighet i alla led.

Kooperation handlar om gemenskap

– För mig är kooperativ = tillsammans. Det kan vi utveckla ännu mer. Hur tänker man på nästa generation och hur ska vi jobba för att få fler medlemmar? Det fick jag inspiration till. Fick även med en del idéer som är viktiga i min vardag med mina åtta kollegor. Bland annat om hur vi kan ytterligare förbättra logistiken så att det alltid finns rätt och fräscha varor framme. Viktigt för konkurrensen om kunderna.

Coop Sverige, pressbild Coop.

Resan kunde för min del gärna varit längre, förstås. Det fanns så mycket som övertygade och utvecklade ännu mer om kooperationens möjligheter. Den här typen av resor är mycket bra för Coop Sverige. En bra utveckling tycker jag vore att ha med tjänstemän på kommande  resor -  OCH att vi ”på golvet” då är med och föreslår vilka. Då skulle vi kunna nominera de som verkligen brinner och har bäst förutsättningar för att stärka den kooperativa idén.

– Jag ska nu skriva ihop material och sätta på anslagstavlorna så att alla här kan ta till sig det vi sett och lärt oss. Övertygad om att det finns mycket som många kommer att ta till sig. Inte minst de imponerande värderingar som de i England skapade redan på 1800-talet.

Ett samarbete mellan KFO och Handelsanställdas Förbund 

– Resan gav verkligen mersmak, och helhetsintrycket är mycket bra. Alla som var med uppskattade oerhört att detta genomfördes gemensamt av Handelsanställdas Förbund och KFO. Skönt att känna och höra. Allt vi planerat med alla studiebesök och föreläsningar flöt på bra. Personligen tycker jag att besöket på Unicorn var extra intressant. De 70 medlemmarna driver denna ekologiska matbutik och har en verksamhet som är långsiktig och väl etablerad med lokalaleverantörer. Spännande!

Deltagarna är amassadörer

Magnus Lindström, Rådgivare på KFO tillsammans med Per Bardh, Förhandlingschef på Handelsanställdas Förbund, Henrik Brolin, Central Ombudsman på Handelsanställdas Förbund och Kamilla Rosendahl, Rådgivare på KFO, ansvarade för upplägg och genomförande av denna pionärjärresa.

– Vi hade en trivsam, kreativ och glad stämning. Alla deltagare kommer nu att på olika sätt bli ambassadörer på sina respektive arbetsplatser. Genom att sprida sina nya kunskaper är målet att resan bidrar till att utveckla nya idéer och ge ökad övertygelse om kooperationens möjligheter. De som vill kommer att få material av oss för att ha hjälp. 

–Jag hoppas och tror att vi kommer att utveckla detta ytterligare till kommande resor genom att även ha med chefer och tjänstemän, säger Magnus Lindström.