Handelns tre parter går samman mot butiksrån

En av tre handelsmedlemmar som jobbar i butik känner oro för att bli rånad på jobbet. En av tio känner stor oro och många känner någon som har rånats. Det visar en medlemsenkät om butiksrån som Handelsanställdas förbund gjort. Enkäten ingår i en rapport om utvecklingen kring butiksrån som presenteras på fredag.

Antalet butiksrån ökar dramatiskt. Nästan 20 butiker rånas varje vecka och innan årets slut kommer en av sju livsmedelsbutiker att ha rånats. Tre av handelssektorns parter arbetar nu tillsammans för att stoppa butiksrånen. Gemensamt ställer Handels, Arbetsgivarföreningen KFO och Svensk Handel krav på att även regering och riksdag tar sitt ansvar.

En ny medlemsenkät från Handels ger svar på hur enskilda medlemmar upplever säkerheten på sin arbetsplats. Omkring en tredjedel av Handels medlemmar sysselsatta inom detaljhandeln i storstadsregionerna känner i någon utsträckning oro för att utsättas för rån eller rånförsök i sitt arbete.

Handels, KFO och Svensk Handel går nu samman för att förbättra situationen för de aktiva inom handelssektorn, med målsättningen att styra över betalningssystemet från kontanter till kortbetalningar och att säkerställa att kontanter hanteras i slutna kassasystem.

Fredag den 28 november hålls en gemensam manifestation mot butiksrån och för en ökad användning av kort i butikerna runt om i landet. Handels, KFO och Svensk Handel delar ut en julhälsning till alla i rusningen.

I Stockholm deltar Handels ordförande Lars-Anders Häggström, KFO:s vd Arne Mårtensson och Svensk handels vd Dag Klackenberg i en aktivitet utanför Åhléns kl 8:30-9:30. Där svarar de på medias frågor om säkerhet i butik samt kommenterar Handels medlemsenkät.