Webbsajten tar nästa steg

Den 31 oktober snyggar vi till här på webbkontoret. Det blir bland annat en lättare och luftigare upplevelse på mobiler. Samtidigt städar vi upp och fräschar till.

Mobilen är vanligast i dagligt nätanvändande, vilket färsk statistik från rapporten Svenskarna och internet 2018 bekräftar. Vi skiljer oss inte från andra webbsajter när det gäller trenden med det ökade mobilanvändandet.

Så många som 40 procent av samtliga besök på kfo.se görs från mobila enheter. 9,3 procent av alla besökande medlemmar loggar dessutom in på mobilen. Det är mer än vad vi själva hade trott.

Lättare och luftigare

Eftersom vi vill att det här ska vara din favoritwebbsajt, åtminstone i arbetsgivarfrågor, så måste vi naturligtvis anpassa oss. Textstorlekar blir lite större där skärmar är lite mindre. Avstavningar är påslagna vilket bidrar till en bättre läsupplevelse. Vi har också underlättat läsning genom att öka luften på de sidor som innehåller mycket information. Även ögon behöver andas.

Adelle Sans

Vi byter typografi till den modernare och mer läsvänliga Adelle-familjen.

Samtidigt passar vi på att lansera en piggare kulör. Utan att gå in på alltför djuplodande resonemang om färgteorier tycker vi helt enkelt att den passar oss bättre.

Webbläsare är olika

Google Chrome

Sajten fungerar bra på alla webbläsare, även i mobilen, men om du vill använda den bästa webbläsaren ska du använda Googles Chrome. Det är världens ledande webbläsare med en global marknadsandel på nästan 80 procent.

Chrome är bäst på din dator. På mobilen däremot, om du till exempel har en Iphone, går det bra med Safari som är Apples standardläsare.

Webbläsaren Chrome från Google är under stark utveckling.

Microsoft Internet Explorer (IE)

En webbläsare du bör sluta använda är Internet Explorer. Det tycker Microsoft själva också numera. Utvecklingen av den webbläsaren har upphört sedan länge. Idag ligger marknadsandelen för Internet Explorer och efterföljaren Edge på runt fyra procent globalt. Användarbasen har sjunkit stadigt i många år nu.

Siffrorna talar sitt tydliga språk

Här ser du webbläsartrenden. Statistiken publiceras av internationella webbkonsortiet W3C. Det är den organisation som sätter globala industristandarder för produkter och webbutveckling, bland annat när det gäller tillgänglighet, och som vi har att förhålla oss till.

Om din medlemsupplevelse

För övrigt är allt som förut. Hoppas du gillar det.

Är det något du har synpunkter på när det gäller din upplevelse av oss, digital som analog, kan du alltid mejla till eric.lindesvard@kfo.se.

Trevlig läsning!